Dag 17: Mooie momenten in Guilin
28 sep. 2012
🇨🇳
vanuit China
Dag 17: Mooie momenten in Guilin Het Ronghu Lake hotel waar we, oh luxe, drie nachten verblijven, ligt aan het Lizemeer, precies waar de Perzikbloesemrivier daarin uitloopt. Vanuit onze kamer kunnen
we iets zien van de bijzondere bergen, en vanaf de waterkant hebben we vanonder de geurend bloeiende osmanthusbomen een idyllisch uitzicht op bruggen, eilandjes en heel veel groen. Omdat we een
boodschap te doen hebben in de lokale Bijenkorf (deze lijkt sprekend op de Nederlandse, met dien verstande dat merkartikelen hier bijna 2x zo duur zijn als bij ons) wandelen we 's morgens door het
park richting de winkelstraat. En ook hier wordt gedanst, tai chi geoefend - het zijn voornamelijk ouderen die dat doen; we zien een man die achteruit loopt en later ook weer terug (dat is
Alzheimerpreventie, legt Jing later uit) en de inmiddels vertrouwde mix van leeftijden. Een grootvader leert zijn kleinkind lopen, een andere opa wordt met kleinkind op schoot in zijn rolstoel door
zijn vrouw en dochter rondgereden, en een stukje verderop houdt een man zijn oude, demente moeder in zijn armen zodat ze even rechtop kan staan. Ze ziet eruit alsof ze zelfs niet meer weet hoe dat
moet. We lazen in de China Daily dat ouderenzorg een van de vier grootste problemen is in China, omdat kinderen naar de stad trekken en de ouders in de dorpen achterblijven. In de stad lijkt dat heel
anders. Met dit beeld van zorgzaamheid, geduld en liefde onuitwisbaar op ons netvlies constateren we dat er in Nederland toch wel een enorme verschraling gaande is. Zulke zorgzaamheid voor ouderen
hebben we hier al heel wat keren gezien, en ook dat heel veel ouderen binnen het dagelijkse leven hun eigen plek en functie lijken te hebben. Is dat het gevolg van eeuwenoude traditie van respect
voor de oudere generatie? We vinden een ontbijtje in 'Moma', een Chinese kleine versie van de Coffee Company, kopen een flesje nagellak voor de optutterij van morgen en gaan even met de benen omhoog,
want om 2 uur neemt schoondochter Jing ons mee naar het park. Daar zijn twee belangrijke trekpleisters van Guilin te zien: een grot en een dierentuin, mét panda's. De grot blijkt van enorme
afmetingen en geheel begaanbaar te zijn gemaakt met wandelpaden met rechtopgeplaatste platte grindstenen. De in rad Chinees kwetterende gids wijst met haar LED-zaklamp op de vele tot de verbeelding
sprekende, kakelbont verlichte druipsteenformaties (gelukkig vertaalt schoondochter wat ze zegt) en laat haar groep toeristen een paar maal stilstaan om de beroepsfotografen de kans te geven weer een
paar yuan te verdienen bij de meest pittoreske plekken. We passeren zelfs een paar souvenirkramen - als we weg zijn gaat het licht uit en staan de verkopers in het stikkedonker... We krijgen een
voorstelling: een Yao vrouw (een van de ethnische minderheden in deze streek) laat zien hoe lang haar kan groeien als je het je leven lang (wij denken dat ze een jaar of 50 is) niet afknipt, en hoe
je die anderhalve meter steil zwart haar met een beetje handigheid maar zonder een enkele haarspeld weer tot een kunstige wrong op het hoofd kunt opbergen. Daarna verschijnt vanachter een gordijntje
een vrouw (Qiao?) met minstens 25 cm bronzen nekringen om de hals - een soort kuisheidsgordel maar dan anders, wordt uitgelegd. 'For good luck' slaan we nog op de 131 trommels vlak voor de
grotuitgang (1 yuan voor 1 trommelstok) en wandelen de berg af richting de Guilin Zoo. Onze voeten laten zich alweer flink voelen, dus we zijn blij dat de panda's (daar krijg je echt nóóit genoeg
van) helemaal vooraan zitten. De eerste is een vrouwtje van zes jaar die het duidelijk warm heeft in dit subtropische klimaat en amechtig en met alle poten wijdbeens op een verhoging in haar verder
prima uitgeruste buitenverblijf zit te hangsoezen. Haar vent zit in het aanpalende verblijf en doet wat panda's bijna altijd doen: slapen en eten. Maar hij gaat er eens goed voor zitten als er bezoek
komt, en wij spelen het spel mee en fotograferen hem vanuit alle denkbare hoeken. De rode panda's - ze hebben en hier zes in totaal - zijn een feest om te zien. Ze zijn actief, eten, lopen, krabben
zich en komen dichterbij dan ik ze in Artis ooit hebben kunnen bekijken. Maar van de apen worden we verdrietig. Drie soorten makaken in kale hokken (een makaak heeft van zichzelf al een beetje
verdrietige blik, dus dit is dubbel akelig om te zien), en in een ander hok zitten doodshoofdapen en een gibbonmeisje. Dit is dus dierentuin zoals het níet moet - de publiekstrekker heeft het
heerlijk, de rest moet maar zien hoe ze het redden. Wat hebben onze Artisdieren het dan toch vreselijk goed. Onderweg naar de uitgang lopen we door lanen en langs paden die feestelijk versierd zijn
met rode vlaggetjes, boeketjes rode kunstrozen, kleurige windmolentjes, slingers, lampions, parasols en waaiers, allemaal vanwege de komende nationale feestdagen. Het avondprogramma bestaat uit...?
Eten! Inmiddels is de Batavierenclan uitgegroeid tot zeven - Simon is erbij en ook Arjan, een van Jacobs beste vrienden. Het is wederom heet ('là') en heerlijk, we drinken thee en bier om de af en
toe flink uitslaande binnenbrandjes te blussen en gaan na het eten naar het huis van de Chinese schoonouders. Ping en Guangzhao wonen in een ruim appartement iets buiten het centrum van Guilin. We
beklimmen de onverlichte stenen trappen en komen terecht in een ruim, gezellig huis waar de eettafel alweer staat volgeladen, ditmaal met een keur aan verse vruchten. We krijgen een 'tour de la
maison': de kamer van Jings vader heeft langs de wand kasten waarin hij zijn trofeeën bewaart - veel moois uit Nederland, onder andere, de ouderslaapkamer is ruim en licht, de keuken functioneel en
praktisch (Jacob blijkt ook daarin helemaal thuis), een reservekamer voor logées, en tot slot zien we het pièce de réstistance: de kamer van het bruidspaar! De deuropening is versierd met slingers en
spreuken, het bruidsbed met heel veel rood beddengoed gedekt, en op de nachtkastjes vergrotingen van enkele van hun trouwfoto's 'avant la lettre'. De Zhangs hebben er iets prachtigs van gemaakt, en
deze kamer zal voor altijd in deze staat blijven, zodat het paar elke keer als ze in China zijn, daarin kunnen slapen, vertelt Jacob, die hier trouwens Er-wa wordt genoemd. Dat betekent 'tweede kind'
en is dus bijzonder in deze maatschappij waar een gezin en dus ook dat waar Jing in is geboren, maar één kind krijgt. Het speech- en geschenkmoment breekt aan. Otto spreekt mooie woorden en
overhandigt de nieuwe in-laws het fotoboek van de trouwerij in Amsterdam, wij geven Van Gogh parafernalia, Annet heeft een Delfts blauw jeneverkruikje meegebracht, en samen geven Marjon, Annet en ik
een toepasselijke, bij de Verboden Stad in Beijing gekochte Chinese prent. Aan mijn bijna-schoondochter geef ik een parelkettinkje - ooit door de moeder van een vriendin prachtig met de hand geknoopt
en van een gouden slotje voorzien. Het is wederom een blij moment met veel glimlachen, dankbetuigingen en zoenen. Om twaalf uur storten we onze bedden in - morgen is de grote dag!
Reacties
Reacties
28 sep. 2012, 13:21
Wat een prachtige beschrijvingen en bijzondere ervaringen! We denken vandaag speciaal aan jullie en wensen jullie allen een mooie, gedenkwaardige belevenis toe.We denken met heel veel plezier terug aan de bruiloft in Amsterdam.
Liefs voor allen van ons beiden.
{{ reactie.post_date.date | formatDate('DD MMM YYYY HH:mm') }}
Reageer
Laat een reactie achter!
De volgende fout is opgetreden
- {{ error }}
Je reactie is opgeslagen!